انجام پایان نامه ارشد علوم اجتماعی | نمونه فصل 5

انجام پایان نامه ارشد علوم اجتماعی | نمونه فصل 5

تحلیل و نتیجه گیری

       بنا بر آنچه در فصول گذشته مورد بحث و بررسی قرار گرفت در پایان این مطالعه به جمع بندی و نتیجه گیری از  مباحث مورد نظر خواهیم پرداخت .
کار این پژوهش در آغاز با این فرض همراه بود که دوبخش تئوریک و کاربردی مبنای تحقیق برای رسیدن به هدف مورد نظر خواهند بود .در فصل اول در قالب مبانی نظری این مطالعه یادآور شدیم که پژوهش حاضر با رویکردی زیستی و در چارچوب نظری زیست منطقه گرایی صورت گرفته است در بیان خاستگاههای نظری زیست منطقه گرایی نیز اشاره کردیم رویکرد مورد بحث برخاسته از دو خاستگاه محیط زیست گرایی و منطقه گرایی است و در واقع به درستی می توان گفت این نظریه یکی از قویترین نظریاتی است که تاکنون هم در حیطه نظریات زیستی و هم در حیطه نظریات منطقه ای عنوان شده است .
در ادامه بخش مبانی نظری به مهمترین تعاریف از مناطق اشاره کردیم. در این زمینه دیدگاهها یکسان نبود، نوشتیم که مناطق از نظر صاحبنظران مختلف تعاریف، معانی و کاربردهای متفاوتی دارند. در گذشته عده ای را عقیده براین بود که مناطق ساختارهایی پرداخته ذهن انسان هستند و عده ای معتقد بودند مناطق موجودیت هایی واقعی می باشند .
جورگ تجانس را شرط تعریف یک منطقه می دانست، پرلوف منطقه را اصطلاحی می دانست جهت مشخص کردن چندین سرزمین که خصوصیات مشترکی داشته باشند. آنستد با تعیین یک منطقه مرکزی وسپس حوزه نفوذ آن در صدد آن بود تا نقاط پیرامون ومشابه مرکز را به عنوان یک منطقه تلقی کند. و درنهایت عقیده نظریه پردازان زیست منطقه گرایی که به تعریفی نوین از منطقه تحت عنوان زیست منطقه رسیده بودند عنوان کردیم و به این نتیجه رسیدیم که امروزه منطقه مفهومی است برای توصیف فضایی منحصر به فرد فضایی که در آن یکپارچگی طبیعت ،فرهنگ اقتصاد در آن عاملی تعیین کننده محسوب می شود.
 سپس در قالب پیشینه تجربی پژوهش مروری نسبتا جامع بر مهمترین منطقه بندی های صورت گرفته تاکنون داشتیم و به این ترتیب بخشی وسیع را به پایان بردیم که حاصل آن فراهم شدن امکان بررسی جامعیت تئوریک این نظریه با آنچه در ایران تاکنون در قالب طرح های مطالعاتی واجرایی منطقه بندی صورت گرفته بود واین قسمت پایان بخش تئوری مطالعه حاضر بود . در بررسی انطباق تئوریک زیست منطقه گرایی در پایان بخش 3 با دسته بندی مهمترین ملاک هایی که تا کنون در نظام برنامه ریزی و اداری - اجرایی کشور به کارگرفته شدند به این نتیجه رسیدیم که این تئوری به لحاظ نظری مهمترین معیارها را ،همانطور که در ادبیات نظریش به آنها اشاره شده است، پوشش خواهد داد. در ارتباط با عامل ملاحظات امنیتی نیز یادآور شدیم که آنچه از دیدگاه تئوری مورد بحث امنیت سرزمینی را در پی خواهد داشت احساس تعلق سرزمینی ساکنان برخاسته از احساس سرنوشت مشترکی است که از داشتن منابع وسرزمین مشترک حاصل می شود .

پیشنهادات برای انجام پایان نامه ارشد علوم اجتماعی آتی 

    رویکرد منطقه ای این پژوهش چنین ایجاب کرد تا مطالعه در سطحی وسیع تر از یک شهرستان انجام گیرد. منطقه منتخب باشناخت نگارنده توجیه شد .شاید گام بعدی تعیین زیست منطقه ها  در مقیاسی کلان تر از آنچه در این مطالعه صورت گرفت باشد . 
    همانطور که گفتیم عدم دسترسی یا عدم وجود نقشه های فرهنگی یکی از بزرگتری موانع برای شناخت فرهنگی در سطح منطقه مورد نظر بود .تلاش برای شناخت پیشینه فرهنگی مناطق چنانکه بتوان آن ها را در قالب نقشه نمایش داد می تواند کمک بسیاری در ترسیم زیست منطقه های آتی سرزمین ایران باشد .

جهت دانلود فایل کامل کلیک کنید

در صورت داشتن هرگونه سوال و یا نیاز به مشاوره در زمینه آموزش انجام پایان نامه ارشد علوم اجتماعی با ما در ارتباط باشید.

۱۴۰۱/۰۶/۱۰
|
سینا
آموزش ن
مقالات مرتبط
انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری مدیریت روستایی

انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری مدیریت روستایی

انجام پایان نامه مدیریت روستایی بخش های مختلفی دارد. فصل سوم در  [...]

۱۴۰۳/۰۲/۱۹
|
سینا
نمونه پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت استراتژیک

نمونه پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت استراتژیک

نمونه پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت استراتژیک ارائه شده در این بخش فصل 5 پایان [...]

۱۴۰۳/۰۲/۱۸
|
سینا
نحوه نگارش پروپوزال

نحوه نگارش پروپوزال

نحوه نگارش پروپوزال را در این بخش سعی داریم با ارائه نمونه فایل PDF آموزش دهیم. ع [...]

۱۴۰۳/۰۲/۱۷
|
سینا
تیتیر های داغ
بیشتر
برگزاری آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز - آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز در ادامه ارائه شده است. [...]

۱۴۰۲/۱۲/۰۳
|
ابن سینا
اخبار پژوهشی کشور

اخبار پژوهشی کشور | 1402

همراه ما باشید با آخرین اخبار پژوهشی کشور در بهمن ماه 1402. [...]

۱۴۰۲/۱۱/۱۱
|
ابن سینا
جدیدترین اخبار علمی کشور

جدیدترین اخبار علمی کشور - ابن سینا

جدیدترین اخبار علمی کشور را می توانید اینجا در وبسایت آکادم [...]

۱۴۰۲/۱۰/۱۸
|
ابن سینا
آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور | تمدید ثبت نام کنکور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور در ادامه به حضورتان ارائه می گردد. [...]

۱۴۰۲/۰۹/۱۵
|
ابن سینا
آخرین اخبار کشور

اخبار علمی - پژوهشی کشور

در این بخش نظر شما را به گزیده از اخبار علمی - پژوهشی کشور جلب می نماییم. [...]

۱۴۰۲/۰۸/۲۹
|
ابن سینا
به ما بپیوندید
بیشتر
آموزش پایان نامه
تلفن: 02128422160
شماره موبایل: 09104742571
اهداف ابن سینا
آموزش پایان نامه
آموزش چاپ مقاله
آموزش اکسپت مقاله
چاپ کتاب